Відповідальність за порушення академічної доброчесності учасниками освітнього процесу у ТНМУ
У відповідності до пункуту 4 "Відповідальність за дотримання академічної доброчесності" Положення про академічну доброчесність та етику академічних відносин у ТНМУ:
Відповідальність за дотримання принципів академічної доброчесності під час здійснення освітньо-наукової діяльності покладається на здобувачів вищої освіти та співробітників Університету.
Виявлення фактів порушення академічної доброчесності здобувачами вищої освіти під час здійснення освітньо-наукової діяльності здійснюється передусім викладачами (в межах дисциплін, які вони викладають) та керівниками кваліфікаційних робіт; факти порушення академічної доброчесності співробітниками Університету виявляються керівництвом Університету, керівниками структурних підрозділів, спеціалізованих вчених рад, оргкомітетів конференцій, редакцій наукових журналів тощо.
Рішення щодо академічної відповідальності за порушення академічної доброчесності може прийматись особами, зазначеними у пункті 4.2 цього Положення, а також комісіями з академічної доброчесності, етики та управлінням конфліктами.
Викладач може призначати такі види академічної відповідальності для здобувачів вищої освіти, які порушили академічнудоброчесність: − зниження результатів оцінювання контрольної роботи, іспиту, заліку тощо; − повторне проходження оцінювання контрольних робіт, іспитів, заліків тощо; − призначення додаткових контрольних заходів (додаткові індивідуальні завдання, додаткові контрольні роботи, тести тощо).
Керівник кваліфікаційної роботи може призначати такі види академічної відповідальності для здобувачів вищої освіти, які порушили академічну доброчесність: зниження результатів оцінювання кваліфікаційної роботи або повторне виконання окремого розділу (розділів) кваліфікаційної роботи. Деталізація академічної відповідальності може бути зазначена в регламенті дисципліни або регламенті виконання кваліфікаційної роботи.
Завідувачі кафедр, декани факультетів можуть призначати такі види академічної відповідальності для здобувачів вищої освіти, які порушили академічну доброчесність: − повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми; − повторне виконання кваліфікаційної роботи; − проведення додаткової перевірки інших робіт, автором яких є порушник.
Завідувачі кафедр, декани факультетів, керівники структурних підрозділів та проректори можуть призначати такі види академічної відповідальності співробітникам Університету, які порушили академічну доброчесність: − проведення додаткової перевірки на наявність ознак академічного плагіату всіх робіт, автором яких є порушник; − відкликання з розгляду (друку) робіт, автором яких є порушник і підготовка яких була здійснена з порушенням академічної доброчесності.
Комісії з академічної доброчесності можуть призначати такі види академічної відповідальності:
− для здобувачів вищої освіти:
• виключення з рейтингу претендентів на отримання академічної стипендії або нарахування штрафних балів у такому рейтингу, позбавлення академічної стипендії;
− для співробітників Університету:
• позбавлення права брати участь у конкурсах на отримання фінансування для проведення наукових досліджень та реалізації освітніх проєктів, стипендій, грантів тощо;
• рекомендувати до розгляду ректором, вченою радою Університету, іншими органами та посадовими особами Університету (згідно їхньої компетенції) позбавлення порушників права брати участь у підготовці та атестації наукових та науково-педагогічних кадрів, керування магістерськими роботами студентів, а також виключення зі складу редакційних колегій фахових журналів, що видаються в Університеті, виключення з рейтингового оцінювання викладачів Університету тощо.
Комісія з етики та управлінням конфліктами (крім визначення зазначених у пунктах видів академічної відповідальності) може призначати такі види академічної відповідальності для здобувачів вищої освіти та співробітників Університету:
− повідомлення суб'єкта, який здійснює фінансування навчання (проведення наукового дослідження), установи, що видала грант на навчання (дослідження), потенційних роботодавців про вчинене порушення;
− позбавлення права брати участь у конкурсах на отримання стипендій, грантів тощо; обмеження участі порушника в наукових дослідженнях, виключення з окремих наукових проєктів;
− рекомендувати до розгляду ректором, вченою радою Університету або іншими органами та посадовими особами (відповідно до розподілу повноважень) призначення для порушника таких видів академічної відповідальності:
− для здобувачів вищої освіти:
• позбавлення наданих Університетом пільг з оплати навчання;
• відрахування з Університету;
− для співробітників Університету:
• виключення із вченої ради, дорадчих і робочих органів Університету або обмеження права на участь у роботі таких органів на певний термін;
• письмове попередження;
• позбавлення почесних звань, нагород, стипендій тощо, присуджених Університетом;
• відмова в присвоєнні педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;
• звільнення.
Комісія з етики та управлінням конфліктами має повноваження: рекомендувати до розгляду вченою радою Університету (з подальшим клопотанням перед Міністерством освіти і науки України, Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти, іншими відомствами на національному та міжнародному рівнях) питання щодо призначення для співробітників Університету таких видів академічної відповідальності:
• позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади;
• позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;
• відмова у присудженні наукового (освітньо-творчого) ступеня чи присвоєного вченого звання;
• позбавлення присудженого наукового ступеня чи присвоєного вченого звання.
За кожне порушення академічної доброчесності здобувачі вищої освіти і співробітники Університету можуть бути притягнуті як до одного, так і до кількох видів академічної відповідальності залежно від рішення вказаних вище комісій. Комісії можуть також розглядати питання щодо вчинення дій, які містять ознаки порушення академічної доброчесності, з наданням рекомендацій щодо притягнення до інших видів відповідальності, передбачених чинним законодавством України.
Застосування конкретного виду академічної відповідальності за порушення академічної доброчесності здійснюється з урахуванням:
• визнання порушником провини у порушенні академічної доброчесності, усвідомлення ним неприпустимості подальших порушень;
• факту співпраці з комісією або відмова від співпраці під час розгляду справи про порушення;
• факту першого порушення або систематичності вчинення порушень, їх сукупності;
• ступеню впливу порушення на репутацію Університету, інституту (факультету), кафедри, наукової школи тощо;
• ступеню впливу порушення на якість та подальші результати навчання (для здобувачів вищої освіти) та здійснення освітньої і наукової діяльності (для педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників).
• інших обставин вчинення порушення.
У разі, якщо викладач, керівник кваліфікаційної роботи, завідувач кафедри, декан факультету, керівник структурного підрозділу Університету, проректор закладу вищої освіти не уповноважений приймати рішення про призначення окремих видів академічної відповідальності, він подає на ім'я ректора закладу вищої освіти клопотання про створення комісії з академічної доброчесності для розгляду порушення або про розгляд порушення Комісією з академічної доброчесності, етики та управління конфліктами. У клопотанні вказується обґрунтована інформація по суті порушення та пропозиція щодо виду академічної відповідальності для порушника. Не допускається подання клопотання без обґрунтованої інформації по суті порушення, з неправдивою (наклепницькою) інформацією про факт порушення, яка базується на неперевірених фактах (носить характер припущення), анонімного клопотання.
Клопотання може бути також подано від імені здобувача вищої освіти у разі, якщо він став свідком порушення академічної доброчесності або готовий надати обґрунтовану інформацію щодо скоєння порушення академічної доброчесності з боку іншого здобувача вищої освіти чи співробітника Університету.
Процедура розгляду факту порушення академічної доброчесності
комісією з академічної доброчесності або Комісією з етики та управління конфліктами складається з таких етапів:
- інформування особи про підозру у скоєнні порушення академічної доброчесності;
- проведення службового розслідування;
- підготовка протоколу про результати службового розслідування з висновками та визначенням виду академічної відповідальності.
Розгляд факту порушення академічної доброчесності проводиться конфіденційно з інформуванням про хід розгляду справи лише членів комісій, вищестоящих посадових осіб та особи, що підозрюється у скоєнні порушення академічної доброчесності. При цьому особа, що підозрюється у скоєнні порушення академічної доброчесності, має право:
• ознайомитись із матеріалами, що розглядаються комісією, протоколом про результати службового розслідування та іншою інформацією, яка відноситься до розгляду факту порушення;
• за власною ініціативою чи запитом комісії надавати письмові пояснення по суті справи, відмовитись від пояснень у разі запиту на їх надання від комісії;
• бути присутньою на засіданні комісії на етапі розгляду питання про притягнення її до академічної відповідальності.
Комісія з академічної доброчесності або Комісія з етики та управління конфліктами розглядає порушення і виносить своє рішення на підставі обґрунтованої інформації по суті порушення, результатами службового розслідування та з урахуванням пунктів Положення.